berbicara apa saja

 

 NAMSAHAZ Webhosting - Webhosting mampu milik untuk semua!

 

 Subscribe in a reader

Blog Menarik Dilawati

ASFONS

Melayu Bestari

Blog Saifulsham

mancheezz'out

Aliff Auto Garage

Artikel Poco-Poco

Blog Abu Faris

Blog MarinaM

Blog Rocky's Bru

Blog FendiNadia

Blog Duit Affiliate

Tentang Produk
   
   
Interaksi Dgn Saya

 
Ayat Minggu Ini

Memaafkan Kesalahan Orang Di Sekeliling Kita Sebelum Tidur Akan Membuatkan Anda Rasa Bahagia Sepanjang Hari Esok.

 

Berita Semasa

Utusan Malaysia

Berita Harian

New Straits Time

The Star

Takwim Hijrah
 
 
 
 
Lain-lain perkara
 

 

 

 

BLOG INI SESUAI DILAYARI DENGAN MENGGUNAKAN FIREFOX!

Dapatkan Disini Percuma Mozilla Firefox

 

Thursday, August 23, 2007
Aduhai Perut Aduhai Nasi Lemak
Hari ini sempena program 'sihat sepanjang hayat' di ILP,saya turut memeriksa tahap kesihatan saya.(Cuma tak check kandungan gula dalam darah je sebab takut kena cucuk ngan jarum hehe).Keputusannya?
Jeng jeng jeng.....iklan sebentar.




Dengan ketinggian 176cm dan berat badan 90.1kg saya mendapat BMI 29.1 dengan perkiraan lemak sebanyak 25.4kg.Jadi,saya dinasihatkan menurunkan berat badan sekurang2nya 6.1kg dan lemak dikurangkan 19.3kg.Adus....overweight ler aku ni....:(
Awal tahun(sebelum kursus pedagogy 3 bln) berat badan dah ideal dengan 84kg.Lepas kursus terus naik ke 90kg.Aduhai perut aduhai nasi lemak....dua2 sayang.

Yang lebih mengusarkan adalah saya dinasihatkan terus memeriksa tekanan darah saya di Hospital apabila pemeriksaan tekanan darah hari ini telah 'melepasi border amaran' dengan catatan 149/91.Arghh! alarm dah menyala.Mcm na erk?Saya nak pergi hospital yg malas tu.(Biar dulu ler...nanti2 pi check hehe).

Bagaimana sekali pun,saya bertekad untuk mengubah cara pemakanan saya.Kuatkan azam untuk tidak makan malam dan tengah hari.Sarapan saja yg perlu diambil.Kena kuatkan azam buat sebagaimana hujung tahun lepas saya berjaya menurunkan 5kg dalam 2bln lebih.(kuatkah aku?aku mesti cuba mcmna sekali pun.Ini bab kesihatan beb...kena jaga.Badan nak pakai lama).

p/s: untuk rujukan,BMI (Body Mass Index) atas 30 merupakan obesiti atau amat gemuk,24.9 hingga 29.9 adalah gemuk.BMI yg ideal adalah 22.Kaedah kiraannya adalah menggunakan formula:
BMI = [ Berat Anda(kg)] dibahagi dgn. [Tinggi (m) x Tinggi (m)].

Elok lah anda kira BMI anda sekarang:)























Tapi lepas check dok bedal nasi lemak gak.
Adus....
posted by GDza Marketing @ 1:37 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
 

WantMoneyOrNot 

NAMSAHAZ Webhosting - Webhosting mampu milik untuk semua! 

 

 

 

Tentang Saya

Name: GDza Marketing
Home: Ipoh, Perak, Malaysia
About Me: Rujuk web http://www.empayar.net/gdlive
Lihat Profile Saya
Post Terdahulu
Arkib
Produk Pilihan

 

 

 

NAMSAHAZ Webhosting - Webhosting mampu milik untuk semua!

 

 

 

 

 

  

 

 

Online Banking
Maybank 2U

Public Bank

CIMB

Hong Leong Bank